Verimli ders çalışma

verimli ders çalışmaÇok sayıda öğrenci ders çalışma ile ilgili yakınmalarını ve sorunlarını sık sık dile getirir. Bunlardan bir kısmı ders çalışmaya başlamakta güçlük çektiğinden, bir kısmı çalışmayı sürdüremediğinden şikayetçidir. Yapılan araştırmalar ders çalışma konusundaki sorunlar, başlıca şu nedenlerden kaynaklanmaktadır:

1. Öğrencinin küçük yaştan itibaren çalışma alışkanlığı edinememiş olması
2. Yanlış çalışma alışkanlıkları
3. Temel bilgi eksikliğinden dolayı dersleri anlayamama
4. Kendine güvensizlik, olumsuz duygu ve düşünceler
5. Ailevi sorunlar

En yaygın olan yanlış ders çalışma alışkanlıkları ise şu biçimlerde göze çarpmaktadır;
1. Amaçsız çalışma
2. Plansız ve programsız çalışma
3. Evin değişik yerlerinde çalışma
4. Yatarak, uzanarak çalışma
5. TV karşısında ya da sesli ve sözlü müzikle çalışma
6. Kaynaklardan yararlanmama
7. Derslerden korkma, anlayamadığı dersi bırakma
8. Derslerle ilgili önyargılar
Eğer bir öğrenci yukarıdaki alışkanlıklara sahipse büyük ölçüde yanlış ders çalışma alışkanlıklarına sahip demektir. Bu yüzden aşağıdaki verimli ders çalışma yöntemlerini dikkatle izlenmesi ve uygulanması gereklidir;

AMAÇ BELİRLEYİN
Çalışmanızın yönünü belirlemek ve çalışma isteğinizi sürekli tutmak için yapmanız gereken en önemli şey size ileride mutlu edecek yönü belirlemektir. Neye ulaşmak için çalıştığını bilmeniz gerekir.

PLANLI VE PROGRAMLI ÇALIŞIN
Amacınıza ulaşmanız için hangi derse ne kadar çalışacağınızı, ne zaman çalışabileceğinizi ne kadar gayret göstermeniz gerektiğini bilmelisiniz. Verimli çalışma; zamanı, belirlenmiş amaçlar doğrultusunda programlı olarak kullanabilmektir. Bu çalışma programı içinde eğlenmeye, dinlenmeye, aileye, sevdiklerine zaman ayırmaya ve hobilere daima yer vardır.

 BELLİ BİR ÇALIŞMA ODASI YA DA KÖŞESİ BELİRLEYİN
Hep aynı yerde çalışmak, çalışacağınız yere geldiğinizde derse daha kolay kendinizi vermenizi sağlar. Çalışma masasında sadece ders çalışmalısınız.

MASA BAŞINDA OTURARAK ÇALIŞIN
Uzanarak ya da yatarak çalışmak yerine masa başında oturarak çalışmak, dikkatin daha uzun süreli derste kalmasını kolaylaştırır. Uzanarak, yatarak vb çalışmak kısa sürede dikkatin dağılmasını sağlayarak hemen gevşeyerek uykuya neden olan davranışlardır.

 DERSİ EZBERLEMEDEN ÖĞRENMEYE ÇALIŞIN
Öğrenmeye çalıştığınız konuyu ezberlemekten kaçının. Ezberleyen öğrencide yorum yapma, bağlantı kurma, sebep sonuç ilişkisini görme, ana fikir bulma gibi yetenekler gelişmez.

 ZORLANDIĞINIZ DERSİ BİR KENARA BIRAKMAYIN
Çok zorlandığınız bir dersin, tüm konularını öğrenmeye çalışıp güveninizi yitirerek dersten uzaklaşmak yerine, anlayabileceğiniz konuları seçerek, özellikle ve öncelikle bunlar üzerinde durun

 ÇEŞİTLİ KAYNAKLARDAN YARARLANIN
Elinizin altında ders kitapları, yardımcı kitaplar, örnek çözümlü kitaplar, sözlük ve ansiklopedi gibi kaynaklar bulunsun.

 ÇALIŞMANIZI DEĞERLENDİRİN
Çalışmanızın sonunda kendinizi değişik sorularla, problemlerle değerlendirin. Cevaplayamadığınız soruların ait olduğu konuları tekrar ele alın. Özellikle sınavlardan sonra yanlış yaptığınız sorular üzerinde durarak bu konuları tekrar çalışın.

KENDİNİZİ ÇALIŞMAYA ZORLAYIN
Yukarıda açıklamaya çalıştığımız verimli ve etkili ders çalışma yöntemlerini uygulamak tamamen bir irade ve iç disiplin olayıdır. Yeter ki, ne istediğinizi bilin, çalışmak için kendinize iyi bir zemin hazırlayın ve öğrenmeyi isteyin, gerisi kendiliğinden gelecektir.

 ÖĞRENME ZİHİNSEL YORGUNLUK YARATMAZ
İnsan vücudunda ki hücrelerin önemli bir özelliği arka arkaya gelen uyarılara cevap verme sürelerindeki farklılıktır. Kas hücrelerinde bu süre, sinir hücresine oranla çok uzundur. Kas hücresi bir uyaranı aldıktan hemen sonra ikinci bir uyarana cevap veremezse bu süreye cevapsızlık süresi denir. Eğer kas hücresine uyarılar arka arakaya gelir ve kas hücresi buna cevap vermezse, yorgunluk meydana gelir. Buna karşılık sinir hücresinin cevapsızlık süresi kas hücresine göre çok daha kısadır. Yani sinir hücresi arka arkaya gelen uyaranlara cevap verebilir ve kas hücresi gibi yorulmaz. Bu nedenle çok öğrendim yoruldum duygusu yanlıştır. Zihni yorgunluk olamaz.

 EN ETKİLİ ÖĞRENME SINIF İÇİNDE OLUŞUR
Eğitim öğretim olayını ele alan, bilimsel araştırmalar yapan eğitim biliminin bulguları sonunda en etkili öğrenmenin sınıf içinde karşılıklı tartışarak öğrencilerin öğrenme olayının içine aktif olarak girmeleriyle, yaparak ve yaşayarak oluştuğu ortaya çıkmıştır. Adamın birisi köylüye sormuş:
– İneğin günde kaç litre süt veriyor?
Köylü cevaplamış:
– İnek süt vermez biz alırız…
Hayat istediklerimizi vermez. İstediğimizi çalışarak elde etmek zorundayız.

Yorumlar

Bir yanıt yazın